Veelgestelde vragen

Wat is de instapprocedure om in Gummarushof te komen wonen?

We voorzien een trapsgewijze instap. Dit is een bewuste keuze om de kandidaat-bewoner de kans en tijd te geven om het project, maar ook de groep, beter te leren kennen. Onze maatschappij is zo op het individuele gericht dat we nog nauwelijks kunnen inbeelden wat cohousing of samenwonen wel inhoudt. Het is iets wat we terug moeten leren met veel enthousiasme, moed en doorzetting. Dit vraagt de nodige tijd. Samenwonen Mechelen focust zich nu op Gummarushof, maar heeft de ambitie later nog projecten uit te bouwen in het Mechelse. Een lidmaatschap gaat dus verder dan Gummarushof.

Heel concreet voorzien we zes stappen voor het volledige proces. Deze definiëren we als volgt:

  • stap 1: kandidaat lid worden van vzw Samenwonen Mechelen
    • charter ondertekenen
    • 1 activiteit bijwonen (vorming of uitstap)
    • 1 sofagesprek
    • lidmaatschap = beslissing stuurgroep
  • stap 2: lid worden van vzw Samenwonen Mechelen
    • 250 euro instapgeld per volwassene, daarna 75 euro jaarlijks lidgeld
    • maandelijkse stuurgroep bijwonen
    • actief meewerken in minimum één werkgroep
  • stap 3: kandidaat bewoner
    • kandidaat stellen voor een bepaald project (i.c. Gummarushof)
    • samenwerken aan de realisatie (groter engagement)
    • definitieve prijsberekening
    • bijdrage = 10 000 euro per unit (dit is een voorschot op de totale aankoopprijs)
  • stap 4: toekomstige bewoner – aankoop unit
    • verkoopsovereenkomst specifieke woonunit
    • betalen eigen aandeel aankoop gebouw
    • aandeelhoudersschap VME + CVBA
  • stap 5: bouwwerken starten
    • betalen maandelijkse facturen aannemer volgens bepaalde sleutel
    • woonunits casco plus opgeleverd
    • inrichting woonunits vrij te bepalen
    • groepsaankoop bij bepaalde leveranciers (vrij om deel te nemen)
  • stap 6: u bent bewoner
    • wederzijds engagement blijft
    • meewerken aan beheer en ontwikkeling van de site
    • deelname of (mee) organiseren van activiteiten

 

Wat zit in de casco plus prijs?

  • We berekenen steeds de prijzen inclusief ALLE kosten: registratierechten, BTW en erelonen.
  • De prijzen zijn inclusief het aandeel in de gemeenschappelijke delen (common house, kerk, tuin, ..)
  • De prijzen zijn exclusief de binnenafwerking (keuken, badkamer, vloeren,…).  De units worden geïsoleerd afgeleverd met aansluiting van water, elektriciteit, gas,..  Ook de aftap van ventilatie en verwarming is aanwezig in elke unit.  In de afwerking is iedereen vrij om om te bepalen om dit zelf te doen, te laten doen en met welke materialen.  Wel is het goed om er rekening mee te houden dat groepsaankopen een heel pak goedkoper kunnen zijn en aangezien je met een hele groep samen bouwt is dit een uitgelezen mogelijkheid. Wikken en wegen dus!  Voor een zeer degelijke afwerking door aannemer wordt er €750/m² als referentie genomen.
  • We gaan bij de prijsberekening uit van de BEN-norm (Bijna Energie Neutraal). Dit is duurder bij aankoop, maar is de voordeligste keuze als je het gespaarde energieverbruik meetelt.
  • Deze prijzen zijn de beste schattingen die we op dit moment kunnen maken. Zoals in ieder bouwproject zullen we echter op het einde van de rit pas weten hoeveel het ons precies gekost zal hebben.

Is een cohousingwoning duur?

  • Binnen ons cohousingproject streven we naar het bouwen van lage energiewoningen. Dit betekent een extra investering tijdens de bouwfase, maar door het extreem lage verbruik daalt je energiefactuur zodanig dat je na verloop van tijd de extra investering hebt ingehaald.
  • Ook de aanwezigheid van het gemeenschappelijk hoekhuis en kerk brengt een extra meerkost met zich mee. Maar de ruimtes die zijn ondergebracht in hetgemeenschappelijke, zoals een logeerkamer, wasruimte, ontspanningsruimte, grote eetplaats, werkplaats, fietsberging,… , zijn ruimtes die je uit je eigen woning kan weglaten. Je bouwt compacter en hebt dus minder bouw- en energiekosten.  Naast de uitgaven gaan we ook inkomsten verwerven zoals een B&B formule als de logeerkamers niet worden gebruikt, de kerk als tentoonstellingsruimte te verhuren,…
  • Ook een heel belangrijke doelstelling van cohousing is het delen van verschillende gebruiksvoorwerpen. Denk maar aan auto-delen, grasmachine, ladder, boormachine, barbecue  Dat bespaart niet alleen in aankoop- en onderhoudskosten, maar ook in opbergplaats.
  • Buiten je privé terras kan je ook mee genieten van onze grote tuin van 2500m², waar ruimte is voor spel en ontspanning waar we ook onze eigen groentjes en kruiden gaan kweken.

Hoe ziet de juridische structuur eruit?

Er zullen 3 structuren worden ontplooid:

  • CVBA: voor de aankoop van Sint Gummaris zal er een CVBA SO opgericht worden.  De CVBA kan bestaan uit eigenaars en externe investeerders. De voordelen hiervan zijn dat we de inkomsten en uitgaven van het common house, kerk, tuin,..volledig apart kunnen houden.  Deze CVBA zorgt voor het beheer, verhuur en onderhoud van gebouw en constructies (de zogenaamde hardware).  De aandelen van deze CVBA zullen onderverdeeld worden zoals eigenaar, bewoner (voor energie), investeerder,..
  • Individueel eigenaarsschap: iedereen wordt individuele eigenaar van zijn unit en een aantal quotiteiten van de gemeenschappelijke delen en voorzieningen.  Hierdoor zijn alle voordelen van toepassing zoals aftrek voor hypothecaire lening.
  • Bewoners VZW: naast de 2 bovenstaande structuren, is er ook nog een behoefte aan het beheer en onderhoud van toestellen en gemeenschappelijk materiaal en dit door de effectieve bewoners van de site (de zogenaamde software).  De huurders van het parochiehuis als alle bewoners van de individuele units dienen het samenleven op de site te organiseren in deze bewoners VZW.
Advertenties